TAZKIRAH RAMADHAN KESAYANGAN HAMBA

Sapa kat sini yakin yang malam ni dia tak mati?

Or Sapa kat sini yakin yang esok, minggu depan, bulan depan, tahun depan dia tak duduk dalam kubur sorang2?

Ok..since semua takde angkat tangan, aku assume semua yakin yang BILA2 pun kita boleh mati..

Wokkeh…(senang sikit nak citer)
TOPIC : Jangan lalai dari ingat Allah walau sesaat
(untuk muslim sebab ni bulan puasa, so aku amik kesempatan sikit…non muslim nak baca takde salahnye, kalau konpius boleh tanya ghaz the Edwardian)

Bismillahirrahmanirrahim…

Kita dah tau mati itu satu proses....nak tak nak, sedia tak sedia, kita
akan melalui prosess itu.....cepat atau lambat, giliran kita dah ditentukan.
Maka akan bermula hidup baru dan bermula satu perjalan yang kekal abadi..(Kalau aku rasa zaman ADP tu dah lama, yang I lagi infiniti lamanye)
Perjalan baru ni, yang kekal abadi ni akan berbekalkan amalan kita di dunia (sekarang) - kalau ikut analogi, kita
tengah buat bekal la ni…..cukup ke bekal aku?

Contoh 1:
Masa kecik2, perjalanan kita ke sekolah….kejap je..beberapa jam je..
Itupun mak dah risau..cukup ke bekal kamu? Nanti lapa nanti?
Tu tak pe la..ok lagi..sebab kalau abih pun bpetang dah balik umah emak…boleh makan..esok boleh renew bekal etc etc..

Contoh 2:
Aku nak travel around the world...kira paling lama lah tu...
Persiapan? Subhanallah..berbulan2....kalau tak cukup duit, mungkin makan tahun nak prepare, ye la nak pegi Disneyland lagi…macam2 la kan
Duit, duit, duit, tempat tido, duit , makanan, pakaian, dan segala2nya..
itu baru untuk round the world in 80 days tu.....
Teruk2 pun pokai, kena tahan, kena deport…..balik ke mesia balik..home sweet home

Cuba kalau masa perjalanan tu ABADI????
Selama-lamanya???
Cam ner nak bayang ek? sampai bila2 ...isk..payah betul nak imagine.
Berapa banyak kita nak packing? Cukup ke 30 tahun, 40? 50? 60?
Tolak keja, tolak naik keta, tolak karaoke, tolak tv, tolak tengok CSI, tolak tengok cerita2 desperate, tolak tengok MISTERI, tolak tido tak baca bismillah, tolak majlis buka puasa tak ingat dunia makan all-you-can-eat, tolak movie, tolak cakap tepon, tolak tengok bola, tolak update blog..tinggal la berapa je?? Cukup ke??


So…kenapa dan mengapa dan secara logik akalnye..
- aku boleh lagi tengok CSI? browse internet? dengar lagu?
- aku tahu bila2 aku boleh mati..aku yakin yang aku mungkin tak sempat berbuka hari ni pun..tak sempat nak tarawikh atau nak bertahajjud or nak qiamullail...tapi tak buat sebanyak-banyaknye
- secara logic akalnye, kita yakin dengan azab api neraka yang 70 kali ganda panas dari api kat bumi, aku tak bersungguh2 mintak jauh daripadanya

Kenapa? Kenapa? aku pun tak berapa nak sure..
Cuma yang aku tahu...mesti sebab tipu daya syaitan dah BERTAKHTA dan BERSARANG dalam hati aku...

Dipendekkan kan cerita, since ramadhan ni adalah madrasah untuk mensucikan hati..
Aku kena la pergunakan masa sebaik2 mungkin......
Dah hari ke 5...dah 5 hari aku terbazir sebab tak buat ibadat sampai
bersengkang mata..nak bangun malam pun terlajak...haw haw haw..
beraat je mata...

Tapi kita dah diberi masa.....
- ada shortcut dan bonus point lagi - contoh malam lailatulqadar)
- tinggal kita je nak doa agar jumpa malam tu, malam yang lebih baik dari seribu bulan (83 tahun 4 bulan) dengan amal ibadat yang ikhlas


RUGINYE....kalau “miss the boat”(phrase waktu berada dalam madrasah aku perasan nak ke amerika)

Tapi takpe lagi rugi sekarang..masih ada can.. (read:chance)
Kalau nak tau RUGI yang SEBENAR2 RUGI..bila dah duduk dalam
kubur sorang2 nanti.......bila 'malam pertama' bersama mungkar dan
nangkir..bila kena palu dan bantai, dan gertak dan macam2 lagi..

Tapi masa tu dah terlambat...saat nadi masih berdenyut.. grablah sebaik mungkin kesempatan.....

Maka - bertaubatlah, beristighafar lah dengan sebanyak banyak banyak banyaknye sehingga melebihai lemon2 yang melimpah dalam iklan tv tu...
Mintak dijauhkan dari azab kubur dan api neraka...dan api neraka..dan api neraka
ASTAGHFIRULLAHALAZIM.....

Ada orang kata, I am a MUSLIM. Iman sebesar zarah pun boleh masuk syurga..walaupun banyak dosa..
AKu kata, ye benarrrr… tapi:

Pertama : Mana kita tau iman kita sebesar zarah? Macam mana dugaan masa sakaratul maut…? Dugaan yang paling hebat. Jeneral syaitan datang kacau (bestnye mati bulan ramadhan, jeneral kena ikat) Nauzubillah...
Aku dah prepare ke nak tangkis?
Macam mana nak prepare?? Perbaiki iman sentiasa, Jangan tinggalkan ibadat fardhu, jangan tinggalkan ibadat solat muakkad, banyakkan solat2 sunat, ibadat2 sunat ‘kecil’ (kecil bak kata sesetengah orang, kalau dia nampak macam mana sunat kecil ni boleh hapuskan dosa2 kecil dia yang lain..mesti tak tinggal punyelah)

Kedua :
Ye boleh masuk syurga..tapi kena masuk neraka dulu beb….Ada berani? Aku pengecut bab ni ...


Ghaz the Edwardian, jgn delete ni…tak baik delete tazkirah..it’s a free country and free web…but Allah tak bagi ni’mat utk free2 je….

Sekian lagi sekali dari aku yang agak free…

Comments

zebrallini said…
my ramadhan is so sweet .. i am really not looking forward to raya
Abu S.H said…
alhamdulillah...
tapii..kalau sudi dan tak keberatan..tukau la gambar lain daripada gambar bontot bulan2 pose ni...
-aku amal ma'ruf nahi mungkar, jgn mare-
Anonymous said…
aku ni sebenonya kompius pyan koleq ni mana, pyan hucs, mana si pian pian mana... banyaknya pyan..
zebrallini said…
HAHAHAHHAHAHA ... sorry itu gambar lama ...

gambar baru ponya ada logo Halal Jakim lagik

thumbs up bro
zebrallini said…
ooops sorry ... hihi ada lagik
Abu S.H said…
anonimus,

pyan hucs, pyan koleq dan pyan bukan kamal adalah orang yang sama yang bakal menghuni kubur sorang2. Maca ngko jugak..