Wajah Kesayangan Hamba (40a)

From Nor Badrulsyam b Mohd (SO6)


Assalamualaikum ladies, gents, old friends...

Hi all fellas...

My full name is Nor Badrulsyam b Mohd, most people in PPP called me bad except for my old schoolmates (sekolah Alam shah) would call me betok. My ex-schoolmates in ADP3 were lao, nash, fitri, faiz, ganu lenggang and hafiz iskandar.


I was put in a room with Zaki S01, Dzul S02, Masli S01, Mat Nizam N0? Hanip N0?.. Nombor bilik 415 blok 17. Masa memula masuk kena ikut MSR. Maleh betul aku, coming from a boarding school aku masa form 5 tu dah kira king buli bebudak junior je, ni kena buli lagi. Not really buli laa tapi bosan gak kena pakai baju batik, pumping laa, mintak sign laa, kawad laa.. Apart from that ok laa jugak dapat suaikenal main games..

Aku ingat lagi aku ngan bebudak bilik aku selalu gi Subang parade naik komuter kat seksyen 19 tu. Pas tgk wayang, overnight kat SS15 lepak mapler main Daytona. Daytona paling murah kat KL 50 sen jer. Pasal bilik kat PPP ni aku ingat mesti sauna nye. Tapi life masa tu memang frugal. Kalau cam aku yang kadar metabolisme tinggi ni mesti kena supplement ngan meggi. Satu lagi aku dok tingkat 4, kalau tertinggal barang tu maleh betul nak turun naik tangga. Kat bawah ada bilik TV kalau masa tu masa show X files penuh laa.

Emmm masa UPP aku di tempat kan dalam kelas SO6. Some of my classmates were pyan, mary, wan faezah, maslina, zulhisyam, adib, abbas, arni, zairi, helmi, bruce, hanum, Ida, Gee, farah, wak jai dan byk lagilah yg aku tak ingat nak sebut sekarang. Korang memang best!

Happening masa kat kelas tu. I loved the camaraderie in the class.

I really enjoyed myself at that time.
Aku ngat lagi masa first day, the desks were arranged in a U shape, tapi kipas kat tengah kelas? Aku ngan Pyan selambanya atur desk kitaorg kat tengah-tengah bawah kipas tu. It turns out Pyan ni Ex budak Koleq (MCKK) so best lah satu kepala. Eventually we managed to persuade Mary ngan syarifah dok tengah-tengah gak..

Yes, I still remembered our class outing to Sunway Lagoon. Aku ngan Pyan ala-ala ajar Mary berenang. Mary masa tu memang innocent abis.. ha ha.


Lecturer yang paling aku ingat masa kat ESL ni nama dia Mahadeva. He will try to argue to any opinions or points given. In a way he taught me to think critically not to mention his favourite phrase "can U catch on?". I don't know about U guys but I really had fun in UPP.

Coming from a non-coed school it was a new learning environment for me. In a way cultural shock jugak ler. One part yang aku ingat pasal UPP ni, aku kena buat poster in lieu of English Week on behalf of the class. I drew bart simpson face-like with the mouth duct tapped. Pyan came with a tacky but brilliant motto, "No English No Speak". We got a second place for that. Apan's from S07 got the first place if I'm not mistaken. Another part was I kinda involved with UPP yearbook fundraising chaired by none other-Ghaz. U guys might have noticed me coming to your classes selling tidbits for the fundraising. Anybody still kept that book?

At the end of the UPP I performed in a play about good and evil for the English Nite. The idea was mooted by Intan Nahariah and Ida. The initial plan was entitled Beauty and the beast. I knew it won't work due to many props required. In the end they came with a simple idea of
connotation about good and evil. I played as a boy, joe as the devil and (apa nama mamat tu? moderator pls edit) as the angel. Yeah I knew it was not impressive, the hardest part was to maintain the 'feeling'. Masa UPP dinner aku ada ambik gambar dengan hampir semua table (semua kelas kot). Nak scan tapi gambar kat kampung lah. Nanti balik raya aku scan.

Kesimpulannya, masa UPP ni masa paling best, Enjoy!


When our real course began, we started to grow apart. I was on engineering. My classmates were many from ADP2 and even ADP1. The different scheduling made us hard to see each other. Initially, I involved a bit with silat cekak. Aku pernah belajar silat cekak masa sekolah dulu. New membership drive and demo. ( yea pyan aku pernah buat Demo. Ada gambar aku kena belasah). After sometime aku pun tak aktif sangat sebab aku busy ngan satu lagi aktiviti - AUHAC. I love this club, its activities and the members. Memang best, memang happening. Kebanyakan gambar-gambar aku kat PPP ni ialah masa aktiviti AUHAC. From the first
orientation gi Gunung Nuang pada 1995 hinggalah sampai naik Gunung Kinabalu ngan bebudak HAC tahun 2000. (bebudak batch ADP 5-6). But that was another story.

Ada gak aku join Global expression banner. Buat longest banner. At that time, doing the longest/ biggest was the 'in thing'. Kalau sekarang aku fikir tu membazir jer. Masa tu aku join pun tak aktif sangat sebab my academic was getting worst. Coming from a 'spoon fed cultural' school, I wasn't prepared for all the distractions. Furthermore I'm not familiar with the repercussion of early bad grade on CGPA. I couldn't concentrate on my studies. Ask any engineering student how hard it was. In the end I didn't make the cut to continue the studies under MARA. Reality sinks hard on me.

In the past, I always doing good in my major exam (UPSR 5A, SRP 7A1, SPM 7A). I didn't know how to explain to my family. I had to admit, it was the lowest point in my life.
Consequently I joined an Engineering Diploma course in ITM. Kena hantaq ITM Penang. There I met some familiar face like Karimi S02 and Ucop ADP2. Second part of the semester we were transferred to ITM Shah Alam. Aku selalu gak drop by kat PPP masa nih. Ramai gak dah belah yet still aku join aktiviti AUHAC. My studies were back on track. I'm getting Dean's list and all but I still feel empty. I still think that I can do better. And guys, I know many of U felt the same at that time.

Ultimately I was chosen for a Cadet pilot program under MAS. MAS send me up to Adelaide for a pilot training and here I am now, a glorified driver.
Whatever it is, I love my job. Dulu nak fly sangat, nah sekarang ambik ko, keja fly jer. Coming back from Adelaide in 1999, the company assigned me to fly Fokker 50 in Kuching. This is where I met my wife, Camellia Nareeza. After 2 and a half years stint in Kuching, I'm back in KL flying Boeing 737. Now I'm on Airbus A330.

My first son Adam Mirza died in a tragic car accident when he was only 4 months old. It was a
traumatic experience especially for my wife. Imagine if it's happen to your first child. Alhamdullilah we were granted a second child named Adam Hariz. He's 15 months now. Insyaallah my third son will be coming on Dec. (sama cam ko ler Pyan).

Masa naik gunung Kinabalu ngan bebudak junior HAC tahun 2000.
We laid down the biggest Jalur gemilang at the peak. Latest photo with my son Adam Hariz -14 months


Right now I reside in Salak Tinggi. It's a small town near my work place, KLIA.


Hah panjang giler aku melalut ni. Tapi takpelah, ni kan blogspot. Lagi pun aku takder personal blog. Di sini juga aku nak mintak maaf laa kalau aku ada buat salah atau menyakitkan hati korang masa kat PPP dulu.


I will always remember my heydays in PPP as one of my wonderful chapter in life. Makan kat Café, mapler kat esso tu, Giant. All the bittersweet memories, laughter, tears not to forget stress and all the hardship as a student. Kalau jumpa aku tegur-tegurlah.
Kalau tak ingat nama pun kita sama-samalah introduce diri masing-masing. Kalau rajin tengok ler gambar-gambar aku kat friendster nih: www.friendster.com/baytorck

Errr hutang MARA aku masa PPP dulu pun belum habis lagi……

Comments

Abu S.H said…
bad yang bukan badul, (badul tu shukri, join S06 later...hahah)


1) aku langsung dah tak ingat pasal poster.tapi 2nd place after apan kira achievement tuu...
2) ko ingat lagi can u catch on? pergh..aku dah lupa jugak..
3)tang ayat "ajar mary berenang, mary memang innocent..." pergh..aku dah betobat dah tau.. :(
4)yer yer..aku tau ko ada buat demo cekak night ngan fitri adp2 skali
5)result major examination is Malaysia education pun ko letak kat sini..memang bioggraphy lah ni
6)ko memang keja best skang..aku jeles wish 'kakak' ngko tu..ceh..buat malu je aku dgn confidentnye teka?
7) kira ko ni hi -fyers la ek?
8)woi...anak pun sama bulan 12...mari kita membujang 2 bulan bersama-sama..hahaha
9)LAST BUT NOT LEAST...WOII ORANG KAYA!!! BAYAR LAAAA DUIT MARA CASH!!! DUIT MARA BELI WALKMAN LAH..PARUFME HUGO BOSS LAH. ..PASTU TANAK BAYAR

p/s dulu aku ngan bad, sama2 beli walkamn kat sogo bila dapat duit mara, pastu pasang kaset KRU, and tekan 'PLAY' sama2...and nyanyi macam dalam karaoke box...budak kelas aku dan kelas lain pelik je tgk dua orang giler ni, tapi seksyen 17 tak banjir ponn...pedulik hape kitorangg
princessren said…
hahahaaa shish i miss those old days.. weh aku byk gak gaduh dgn ko dulu bad.. pastuh ingat tak kita buat drama radio tuh.. ko, aku, sufian and sharifah. psal budak yg fly to US tapi jadi gay? ingat tak? pastuh ko dgn sufian buat sound ala2 "mountain brokeback"? hehe... i remember i pun ada jual tidbits tuh sama dgn ko.. we had so much fun aint we? :) tapi part aku duduk mana dlm kelas tuh aku dah tak ingat laaa. hehe... oo dgn mahadeva pun aku pernah gaduh. hahahaa
Abu S.H said…
ko memang kaki gaduh kot mary..
ngan meling mudin pun ko gaduh..

weh bad, pasal global expression day tu, suma orang tau ko pakai baju je, tak buat keja..murni(a-level) pun tau.

mary, citer pasal gay tu, lagu2 dia best wo..kalau buat soundtrack, meletup...by the way, character bad yang gay, aku yang dah insaf...

and mary, ko duk depan sekaliiii..dengan sharifah (ntah mana la budak ni skannggg)
Anonymous said…
hey bad...
nice to know that you're still alive..heh...and well..
takziah buat Arwah Adam Mirza...
having kids now I just can't imagine how hard it was and maybe it still is for you, your wife and family...
lama lost contact dgn kau...ingat lagi tak pegi salem tah apa benda party kat sunway lagoon...haha..
N a d i a said…
nama mamat yg jadik angel tu azlan ali. he was my schoolmate masa form 4 & 5.
Amy said…
NI Sharifah yg orang panggil Sha, pakai specs pakai tudung kan? Last aku jumpa dia kat Maxis, tahun 2002 kut.. dia baru keje situ, tak tahu ah still kat maxis lagi ke idak..

Bad..ok la tu..you;re doing good now, even better than some of us..yg pasti better dari aku ler..ehehe
Anonymous said…
bad, ko describe pasal poster bart simpson korang tu terus aku terbayang!! hahaah! selama ni aku tak tau pun kewujudan event tu masa ESL... tapi aku mmg ingat poster bart simpson tu!
Anonymous said…
heh apa citer si azlan ali tu nadia? err anonymous ni saper yea? aku pun dah lupa.... yess pyan beli walkman idaman kita masa sekolah dulu ha ha..
jom Amy kita link friendster. Aku tak kerek ngan ko kan masa PPP dulu? lagi pun badan aku tak masculine he he... pasa drama radio tu ko ingat lagi Mary wruah-hah ha.. Apa lagu sountrack dia pyan?
Amy said…
Hahahah bad..sempat lagi ko baca blog aku eh..kalau tak baca, tak tahu punya pasal masculine tu..link friendster? bleh..bleh
Abu S.H said…
oo..apan, bila nama ko disebut pasal pemenang anugerah, baru nak bersuara di alam cyber ye....chaittzzz..

bila muka ala2 hippis keluar kat gambar debsis..senyap jee
Anonymous said…
sebab selama ni aku taktau nak menyelit diri kasi komen... semua topik aku taktau pon...
Abu S.H said…
apan yang setia mereply,

ko kan byk topik lagu2 iklan, dan karekter iklan dulu2...

kita kan slalu lepak kat library citer pasal orang beli setem, pastu john yang memory power tambah lagi kata ada mamat tgh beratur tu siap kuar lidah and jilat bibir..aku serious tak ingat..
giler aa john tu..

apan, ko tak buat album lagi ke?jgn lupa selit lagi "John and I"

Lirik dia..
john, john and I, mak ipung rajawali,
sepak tunggul inai berdarah ibu kaki..yi haaa..
Anonymous said…
Bad,
Ingat lagik yek kenangan S06 tuh. Tapi biler Mary crita pasal drama ala2 'brokeback mountain' korang tuh, mmg gelak besarlah. Haha! Dah terlupa dah bende tuh, mary nie ingat jek :p

Betullah ko cakap, best gak yek zaman ESL tu. :D
Anonymous said…
"seeeemaaaangat kejiranan, amalan mulia!..."
hahahahahaha!!! hari tu gi penang masa pokcik kawen pun john tak habis2 cakap "Maaflah encik, pagi2 macam ni mana ada duit tukar.. encik takde duit se~ringgit ke?"
Anonymous said…
Cool! Synopsis of your life.
and yeaaa... for fun life in PPP.
Funny you remembered the U shape punya meja and you always turned around talked to other students.
Good to know that you are doing well.

Hucs said, "9)LAST BUT NOT LEAST...WOII ORANG KAYA!!! BAYAR LAAAA DUIT MARA CASH!!! DUIT MARA BELI WALKMAN LAH..PARUFME HUGO BOSS LAH. ..PASTU TANAK BAYAR"

yes i still remember bad punya walkman yang canggih. kaler hitam.

and..oh my gosh..that dumb ass fcuking global expression banner was such a waste of time and energy. Why would you have to remind me that....I can't believe we actually been forced to attend the meeting and stuff. stupid global banner. It was adp2 punya idea is it? and Abas was so obssesed with it. I am so glad that thing didn't last long. pfft! seriously, I feel like I want to vomit blood when i think about that dumb ass organization. i wonder what is he (President of the global banner thingy)doing now? That global banner was such a bad idea and bad plan and bad organization, wasting time.

i am sure adp3'ians did better interms of organizing any activities.
Anonymous said…
heh maslina yg brutal.. So mana ko punye life story? ko kat maner sekarang? aku dgr ko gi US yek? Citer sket kitaorg nak dgr.. Pyan apa comment ko Maslina cakap pasal global expression day? Nasib baiklah aku join pakai baju ngan bawak banner tu masa kat stadium Shah Alam je. At least dpt gak Usya budak Tesl tu.. he he Apa nama dia? Ada aku jumpa dlm frienster aritu.. Wanf aku dgr makanan kat marche tu tak sedap yek?
Abu S.H said…
wanF mana tak bestnye...belajar memain 6 bulan, takde exam penting..lebih2 kurang je..setakat repeat add math sket2 tak pun mod math...
pastu english...audio class buat citer lucah macam mary ngan bad.

-----

apan,
ko buat la drama satu pasal seeemaaangat keeejirannan..amalan muliaa, dengan sikap megah dan setiaaaaa...
----

bad/maslina tasrin

memang it was a bad idea...
tapi....let me put it this way,

ada burong zaman nabi ibrahim a.s ni...masa nabi ibrahim a.s nak kena bakar dgn api, burong ni amik air dalam paruh dia yang kecik, dan berusaha utk padamkan api yang AMAT besar tu.
Semua binatang lain gelakkan dia. "Appa punya boddow la...man ableh padam" Tapi dia tetap teruskan sebab dia tak nak di soal Allah nanti, atas apa usaha dia buat utk tolong Nabi Allah pada masa tu.

So berbalik kepada GED. Memang namapak projek kelakor, lintang pukang. Tapi kalau terdapat walau satu otak budak2 yang terlibat dalam projeck tu (budak2 skolah sekitar shah alam atau budak ppp) dan sampai sekarang, dia ada kesedaran nak jaga bumi ni...alhamdulillah....ada ganjaran di sis Allah SWT.
Allah tak jadikan sesuatu perkara yang kita buat dengan ikhlas itu sia-sia.
It is never between me and you, or me and people around me or me and presiden GED. It is between me and GOD.

p/s - Sebab aku kenal cikgu kat satu skolah seksyen 16, maka bila buat proposal utk start kelas silat cekak di sekolah tu pada tahun 1998(2 years after GED) proposal itu diterima.
See? ada gak hikmahnye...boleh gak ajar silat kat anak2 muda.
;)

pps - aku kalau dah commit memang cam tu..obses bad....
Anonymous said…
wanf tu apa? wan faezah ke?

yeah still kat USA. still brutal. nanti lah citer. takde idea now. perut tengah lapar. (eh..silap bulan puasa takley sebut lapar).
lagi pun tengah run experiment downstairs.
aku tengok pyan punya website/shall i say biography ..canggih also. pergi sini sana siap gi holland lagi. (i think). good for him.

wah..aku really impress kau jadi pilot. after all you are quite hot/good looking. and then pilot. lagi sexy. he he....it is an honest compliment. kem salam kat wife.
=)
Anonymous said…
by the way,
nadia ni saper?
Anonymous said…
Err maslina, nadia tu yg bawak civic pendek masa kat PPP dulu. Tgk ler blog dier tu. Ko buat aper kat US? Kat bahagian maner? buat PHD ker? Ko buat experiment aper? Mcm-mcm soalan he he..
Abu S.H said…
bad = hot + good looking?
einstein mesti geleng kepala tgk formula ni.....tak akan mencapai equilibrium punye lah!!!

pasal impress bad jadik pilot, aku tak brapa impress sgt, tapi aku jeles tgk wish dia.....memang aku impress dan jeles..rasa nak bakar je!!
BURN BURN BURN!!!

wanf ialah wan Fancung..(bunyi ala2 arab sket sebab tamrin graduasi)

good for pyan laa...ngabih duit kat holland...balik pokaiiii
Amy said…
MAs..tak balik2 lagi ko dari US tu?meh ah balik eheheh
Anonymous said…
aku Electrical engineering. Sekarang buat research under semiconductor area. Insya-allah habis bulan 12 ni (phD). Amin. tu yang tengah buat last minit experiment. and now aku tengah cari kerja kat usa. preferably company usa yang ada branch kat Malaysia.

Amy, aku adalah balik malaysia 3 kali kot so far since 1998. At that time lepak dgn roomate aku aje(rosnah, zaini, a-G, za -adp4) , pasal the latest balik 10 days only. boss aka professor tak kasi cuti more than 2 weeks *sigh*. dia kata kalau more than 2 weeks takde gaji. so its ok.
Abu S.H said…
bad...(tiba2 aku teringat pasal hukum hudud..apsal ye?)
kalau mengikut hukum hudud, seseorang tu tak payah mengaku kat orang kalau dia berzina kalau takde org tau...
memadai dengan taubat nasuha

sahabat nabi megaku sampai 4 kali baru nabi amik tindakan.

kan cantik undang2 islam itu?

p/s sekadar peringatan. bukan bermakna aku berzina.

by the way, bleh tak jelaskan tentaang red light district? apa tu? rumah api kah? atau kawasan perumahan pekerja bomba?

-aku yang tak menipu-
Amy said…
WoO Mas..lepas ni kena panggil Dr Mas la ye? Kagumnya aku..bila la nak rasa rajin sambung study nih..
Weh, next time balik mesia, include la aku sekali..lama tak jumpa ko..hari ni aku buka posa dgn Rosnah..eheh
Anonymous said…
Asskum,
Bad & Pian ada sebut psl aku yek??
Aku nak ucapkan Selamat Berpuasa & Hari Raya kat semua kengkawan. FYI, aku keja kat Pasir Gudang, Johor mengajar di Politeknik.
Senang2 buat la gathering kelas S06 pulak kat KL,boleh jumpa balik semua..
Anonymous said…
Sorry to interrupt. I agree that the GED thing is one badly planned and crazy idea but in the end it was a success for PPP although the banner was a total waste. The cloth could have been donated somewhere. I am not from ADP but from A-Level (Murni's team). Personally I agree with abu, I joined GED not because I was forced to join but because I think it is for a good cause. I even found love during the project hehehe. I also agree with bad that it also affected my studies but we are the one who chose to be in the committee. So we can quit anytime we wanted to. Many had resigned anyways. I almost did... but because of my new found love I remain ;P As for that president (was it komen?), the last thing I heard about him, he is doing whale conservation in the UK (whatever that is)...